番 外 編:ナイスだぞ!インド人!

わたくし的インド案内

番外編 ナイスだぞ!インド人!

*これはマガジン・アミ2003年4月号に掲載された記事を、編集部の許可を得て転載したものです。

 「いったいインドの何が好きなの?」と尋ねられたら、私はすかさず「人」と答えます。
インドで街を歩いていると、どこからともなく人が近づいてきて話しかけます。「今何時ですか?」とか「何かお探しですか?」などと始まり、そのあとに「私は学生です」と続きます。初めの頃は単に私の魅力に惹かれて話しかけて来るのかと思い、こちらも丁寧に対応していたのですが、一日に何人もの人から声をかけられると、さすがに「これは私の魅力からだけではないのでは?」と思うようになりました。別に私の魅力に自信がなくなったわけではないのですが、話しかけて来るのが男ばかり(あっ、私も男です)で、全員が「学生」で、しかも話しながら何気なくお土産屋に連れて行こうとするのです。これならどんなに鈍い人でも気が付きます。そうです、彼らはお土産屋からマージンをもらうことが目的だったのです。「さんざん私をおだてておいて、結局お金が目当てだったのね!ひどい!」ってな訳です。

 でもこれは一部のインド人の話で、その他大勢のインド人は親切な人ばかりです。例えば道を尋ねるとみんなすごく親切に教えてくれます。ただしその情報は必ずしも正しいとは限らず、目的地にたどり着けないこともあります。そこで同じ行き先を何人にも尋ね、複数回答から一番多い答えを採用し「確率」に頼るのですが、中にはわざわざ案内を買って出てくれる人もいます。しかし途中でやっぱり分からなくなり人に尋ねるなんてことになったりもします。このパターンではそのインド人も複数回答から答えを導き出すので、結局振り出しに逆戻りです。でもその気持ちが嬉しいじゃありませんか。道に迷っている外国人をなんとか助けてあげようとしてくれているのです。目的地に行かれるかどうかなんて小さいこと。せっかくの親切を無にしてはいけないと私は思うのです。たとえ最終的に連れて行かれたのがお土産屋だったとしてもです。

 このようにインドでは日常のさまざまな場面で「人を見る目」が必要になってきます。私の経験では、やたらに話しかけて来る人、やたらと愛想が良いなどの「やたら系」の人には「金目当て」が多く、無口で無愛想といった「無系」の人に真面目な人が多いという統計が出ております。

 チェンナイで乗ったオートリキシャ(三輪タクシー)の運転手はとても無口な男でした。料金をふっかける運転手が多い中、その男は料金メーターを使ってくれたのです。ちょっと目的地が遠かったので、途中でメーターの料金表示が限界点に達し、数字がカチャカチャと空回りし出したのですが、それにも気付かずに黙々と運転してくれました。私もやたらに話しかけてはいけないと思い、じっと「無系」の男と化し、流れ行く窓の外の景色を眺めていたのでした。

 時にずるく、でも親切で、好奇心旺盛で、無邪気で、そしてたとえこんな文章を読んでも怒らない寛大な心。
そんなインド人が私は好きなのです。

Extra Edition Way to go Indians!

*This article was reprinted from magazine ami (Apr.2003) by permission of the editor.

 If someone asked me “What do you like about India?”, without a doubt I would answer, “the people”. When I would walk the streets of India, all of a sudden people would gather around me. They would start talking with me usually by asking, “What time is it?”, or “are you looking for something?”, and conclude by saying “I am a student”. In the beginning, thinking they were simply attracted to me, I responded very politely. Many people would come up to me this way, so I started to think that “maybe this is not all about ME”. Not to say that I lost any confidence, but the people who would come up to me were all men (oh, by the way, I’m also a male), and all of them were “students” and for some reason they would all try to take me to a souvenir shop. It was quite clear to see what they’re up to, Their purpose was to bring business to the souvenir shop, “so all the lip service was for the money!”

 Only some Indians try to make money off of foreign travelers, most of the people in India are very generous. If you ask directions, they would kindly tell you. BUT, here’s the trick. The information they give you isn’t necessarily correct which means there are times you can’t reach your destination. So this is where you need to do some math by finding the answer through “probability”. You have to ask as many people as possible, and rely that came up the most. Some people would even volunteer to be a guide, get lost and end up asking around themselves. In this case, we were back at the beginning. But they are very thoughtful, they try their best for a helpless foreigner. It doesn’t really matter whether you reach your destination or not. You can see their effort and kindness but you might end up in a souvenir shop.

 As you can see, “the eyes to look at people” becomes important on a daily basis in India. In my experience, people who excessively talks to you, or who are excessively nice tend to bet trying to “make money off of you”. And those who aren’t talkative tends to be honest and kind hearted. The driver of the auto-rikshaw ( a three-wheeled-taxi ) in Chennai was a silent man. There are many talkative drivers who rip-off the customers by “forgetting” to use the meter, this man used the taxi meter. My destination was far, and the meter reached its limit so the numbers got stuck and began to clatter. Normally most “talkative” drivers would stop but this driver continued driving without any notice, Thinking I shouldn’t excessively speak to him, I sat peacefully, watching the scenery outside pass by.

 What I like about Indians is … how they are sly, but kind, curious, naive, and hopefully wise enough not to get angry by reading this article.

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